englands flagga
list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Affärsutvecklare
Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Ekonom
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kommunikatör
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Affärsutvecklare

Klicka för att läsa mer

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Ekonom

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kommunikatör

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Visual Merchandiser

SSYK

  • 3432

En Visual Merchandiser skapar butiksmiljöer som ska vara visuellt tilltalande och inspirerande, i syfte att påverka kunden och öka försäljningen.

En Visual Merchandiser är ansvarig för att skapa en känsla genom visuell kommunikation. Detta görs bland annat genom att säkerställa en kommersiell layout tillsammans med en optimal varuplacering i fysisk butik, e-handel eller skyltfönster. En Visual Merchandiser arbetar ofta utifrån aktuella kampanjer, aktiviteter och lagernivåer. Då Visual Merchandiser har det övergripande ansvaret för butikens visuella utryck kräver det en förståelse för köpbeteendet hos konsumenten. En Visual Merchandiser har god kunskap om produkterna och därför kan utbildning och stöttning av personal i butiken förekomma. En Visual Merchandiser kan arbeta i butik, där tjänsten oftast kombineras med ytterligare arbetsuppgifter såsom butikförsäljning. Alternativt kan arbetet ske mer strategisk vilket innebär att rita butikslayout samt att utveckla, leverera och kommunicera det visuella konceptet och strategier för att marknadsföra aktuella kampanjer, produkter samt produktlanseringar till butiker och återförsäljare.

Idag har företag digitala hemsidor och bedriver e-handel i stor utsträckning vilket innebär att Visual Merchandiser mer fokuserar digitalt på den visuella känslan för online-butiken och kundmötet. Den huvudsakliga uppgiften att öka försäljningen kvarstår, men skiljer sig till viss del i utförandet då det sker digitalt.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Karriärvägar

En visual merchandiser har goda utvecklingsmöjligheter, t ex till:

Marknads­assistent

Intervjuer


  • ”Min dag på jobbet” är en podd från Handelsrådet om alla de olika yrkesroller som finns i handeln. I det här avsnittet berättar Emelie Stuxberg, Ica Sverige, om sin varierade dag på jobbet. Hennes yrkesväg har gått från restaurang- och nöjesbranschen till butik och handel, där hon idag jobbar som visual merchandiser med måltidsupplevelsen i fokus.

    Länk till podd-avsnittet

  • Johanna är butikskommunikatör på möbelkedjan Mio och har ett visuellt ansvar för hur butiken ser ut inuti och i skyltfönstret.
    – Alla som jobbar i butik strävar efter att få så bra försäljning som möjligt och i mitt jobb ska jag sälja utan att prata med kunden. Kunden ska själv komma på att något är fint eller passar ihop utifrån vår skyltning, förklarar hon.

    Som butikskommunikatör, eller visual merchandiser som det också kallas, jobbar man mycket med merförsäljning på olika sätt.
    – Vi placerar saker som hör ihop med varandra så som glödlampor på lampavdelningen och påslakanset på bäddavdelningen. Vi frontar varor i kassalinjer och jobbar även med olika prisgrupper på varor. Billiga saker ska exponeras i volym, det ser billigt ut när det är mycket, och dyrare saker upplevs mer exklusivt när det är färre av dem.

    Ska få kunden att vilja öppna plånboken
    Precis som i många andra butiker jobbar Mio mycket med kundvarvet. De utgår från den möbelkatalog som skickas ut till kunderna. I den börjar man oftast med det billigaste för att få kunden att vilja öppna sin plånbok. Sedan stegrar varorna i pris, modell och kvalitet. Vissa möblemang som finns i katalogen måste finnas i alla butiker men i övrigt är det väldigt fritt hur de stylar och piffar i butiken.
    – De som jobbar med katalogen är också butikskommunikatörer så de ser till att mattan inte kostar tre gånger så mycket som soffan. Det ska finnas någonting för alla oavsett vilket pris kunden är beredd att betala, säger hon.

    Som butikskommunikatör jobbar man också mycket efter säsong. När trädgårdsmöblerna kommer ska de få plats någonstans och något annat får flytta på sig. Utöver det jobbar de mycket med kampanjer som innebär att de hänger om skyltar och frontar nya kampanjvaror ungefär var tredje vecka.
    – Mitt jobb är väldigt varierande. Ena dagen hänger man massa lampor och nästa dag bygger man ett exponeringsbord med säsongsprylar. Det är ett högt tempo som gör att dagarna går fort och det är kul tycker jag.

    Kreativt och händigt yrke
    Johanna läste Handels- och administrationsprogrammet på gymnasiet. Sista året hade hon praktik på Åhléns två dagar i veckan.
    – I samma veva skulle de flytta hela varuhuset till nyrenoverade lokaler. Jag fick vara med och bygga upp hela butiken, hur den skulle planeras, klä skyltdockor, fixa exponeringsbord, packa upp – mer än man kan tänka sig att man kan göra i butik. Det var då jag stötte på de som bygger butiken. Jag tyckte det verkade jättekul och sökte mig direkt efter gymnasiet till en tvåårig yrkeshögskoleutbildning inom butikskommunikation, berättar hon.

    Under utbildningen hade hon 27 veckors praktik vilket gav henne möjligheten att prova på att jobba även med sådant som hon inte var så intresserad av från början. Genom att visa vad hon kunde rent praktiskt fick hon mycket kontakter som gav henne extrajobb och jobb efteråt.
    – För att trivas med yrket behöver man vara rätt kreativ, komma på idéer och vara lösningsorienterad. Det är oss butiksmedarbetarna kontaktar när de stöter på problem, till exempel om de inte får plats med något i hyllorna. Utöver det behöver man vara lite händig. Här på Mio snickrar vi, målar väggar, hänger tavlor och lampor – man ska inte vara rädd att ta i för det är ett ganska slitigt jobb.

    Många sätt att jobba på som visual merchandiser
    I framtiden drömmer hon om att vara med och bygga NK:s julskyltning.
    – Just för att vara med och se hur de kommer fram till de där spektakulära idéerna. En annan vidareutveckling är att vara med och planera första steget hur butikerna ska se ut. Att sitta på ett huvudkontor och göra ritningar och planogram som sedan skickas ut till butikerna. Det finns många sätt att jobba på inom samma yrke, det gillar jag.

  • Lina jobbar som visual merchandiser developer på Clas Ohlson. Hon ansvarar för att skapa butiksupplevelser som får kunderna att trivas och bli inspirerade att handla.
    – Det handlar krasst om att ha rätt vara på rätt plats vid rätt tidpunkt för att öka snittkvittot, säger hon.

    Lina Broman har precis blivit visual merchandiser manager developer på Clas Ohlsons huvudkontor i Insjön i Dalarna. Hennes grupp tar fram och utvecklar guidelines för hur produkterna ska varuläggas och presenteras i butikerna. Här jobbar de också med att ta fram och utveckla butikskonceptet som visar hur butikerna ska utformas.

    Guiderna skickas ut till varje land i form av skisser och presentationer och anpassas sedan efter de olika marknaderna Sverige, Norge, Finland, England och Tyskland innan de når butikerna.
    – Därför är det viktigt att kunna visualisera sina idéer, rita ner det på papper och kunna förklara på ett tydligt sätt så andra förstår.

    Säkerställer butikskonceptet
    De senaste åren har många nya butiker öppnats och genom butikens utformning, produktplacering och användning av butiksmaterial skapas Clas Ohlsons identitet. Butikerna är uppbyggda av flera mindre rum och de gör guidelines för vilket sortiment som ska vara ihop för att rummen ska bli tydliga. De planerar också vilka rum som ska komma efter varandra för att få ett bra flöde genom butiken med goda grannar och utifrån vilket köpbeteende kunden har för de olika produkterna.
    – Vår uppgift är att skapa en köplust hos kunderna redan när de tittar i våra skyltfönster och vi bestämmer i detalj hur det ska kännas när man går in i butiken för att få kunden att börja handla. Vi ser också till att kampanjerna i butiken visas på ett sätt som skapar en röd tråd mellan butik, marknadsföring och webb. Det är viktigt att vi är kommersiella i allt vi gör, menar Lina.

    Intresserad av produktplaceringens effekter
    Lina började som butikssäljare på Stadium i Sundsvall efter gymnasiet.
    – Jag jobbade mycket ihop med vår visual merchandiser och tyckte det var väldigt intressant med produktplacering och hur det kan driva försäljning. Det ledde mig vidare till Entreprenörsskolan i Leksand som är en yrkeshögskoleutbildning med mycket praktik.

    När Lina praktiserade på Lagerhaus och Åhléns blev hon intresserad av att veta mer om de guidelines hon fick jobba efter. Därför valde hon att göra sina två sista praktikperioder på Clas Ohlsons huvudkontor där hon fick jobba på en mer strategisk nivå och vara med i framtagandet av det som slutligen händer i butikerna.
    – Det roligaste är att man får vara med och påverka så mycket genom att vrida, vända och testa olika saker för att se vad som generar mest till företaget. Att jobba här på kontoret är också spännande då vi ser hela processen från idé till färdigt resultat och hur det kan påverka känslan hos kunden och framförallt försäljningen. Ingenting är givet och det är väldigt kreativt och kul, säger hon.

  • Som Visual Merchandiser jobbar du med allt som syns i butiken, exempelvis skyltfönster och kampanjytor.

    Hur ser en vanlig dag ut?
    – Jag åker runt till våra butiker och utbildar, supportar och ger feedback på hur kläderna hänger och hur skyltfönster och kampanjytor ser ut. Mitt arbete handlar om allt man ser i butiken. Alla butiker har olika inredning så det är en stor utmaning att få dem att se lika ut. Ett besök tar cirka två timmar, sedan åker jag vidare till nästa butik. Jag fotograferar ofta och tar med mig butikens frågor som sedan besvaras. En viktig uppgift är också att sprida idéer mellan butikerna. En annan dag kanske jag sitter i möten eller besvarar mejl. Ingen dag är den andra lik.

    Vilka egenskaper behövs för att bli en duktig Visual Merchandiser?
    – Det krävs fingertoppskänsla för det estetiska, ordningssinne, flexibilitet och ett fokus att vilja vara med och utveckla sig och företaget. Därtill en positiv inställning.

    Vad är roligast med ditt jobb?
    Alla butiker jag får träffa. Att ta del av deras vardag.
    Vad är din största utmaning?
    – Mitt jobb handlar om kommunikation, att prata med folk. Den största utmaningen är att nå fram.

    Hur ser din karriärresa ut?
    – Jag började jobba som butikssäljare på Sisters år 2000 där jag fick visualansvar efter några månader. En HR-chef trodde på mig och jag fick chansen att visa vad jag kunde. Jag kom direkt från gymnasiet och har gått kortare utbildningar inom företaget. Idag är jag inne på mitt tolfte år på Brothers. Jag är glad att jag har säljet i grunden. Det gör att jag har en förståelse för butiksdrift samtidigt som det är en fördel vid all kontakt med butikschefer och säljare.

    Hur gör man för att lyckas?
    – Ta för dig. Tala om vad du vill och visa vad du är duktig på och intresserad av. Du kan inte vänta på att någon ska ta tag i dig. Idag finns utbildningar till Visual Merchandiser. En annan väg är att göra som jag, att utveckla sig inom företaget.

    Varför tror du att du lyckats?
    – Jag är ödmjuk och har lätt för att lyssna och ta människor. Jag är bra på att prata och har fingertoppskänsla och ordningssinne.

    Hur ser du på framtiden? 
    – Jag vill fortsätta utvecklas och brinner för utbildningar på plats i butiken. Det är ett område som jag gärna vill utveckla. Det är verkligen positivt att det satsas mer på utbildningar i handeln. Jag hoppas också på att försäljningen får en positiv utveckling, då kommer vi kunna satsa ännu mer på visual merchandising.

    Foto: Björn Mattisson

  • Ellos har gått från postorder till att bli ett stort varuhus på nätet. Här jobbar Caroline i en ny roll som visual merchandiser.
    – Det är ständigt nya saker på gång och det är väldigt utmanande och kul, säger hon.

    För snart ett år sedan blev Caroline visual merchandiser på Ellos som idag bara finns online. Hon har hand om kampanjshopparna på Ellos.se och ansvarar också för att sajtens utseende och uttryck följer den övergripande marknadsstrategin.

    Skapar ett köpvänligt flöde i shopparna
    I samråd med sortimentsavdelningen gör hon det kreativa uttaget av produkter och skapar ett köpvänligt och harmoniskt flöde i shopparna med inspirationskollage, modellbilder och stilleben som bara visar produkter. Hon jobbar över alla affärsområden men tyngdpunkten ligger på dam som är störst.
    – Det är viktigt att shopparna får en bra blandning av vår egen kollektion och externa varumärken. Mixen måste göras på ett trovärdigt sätt så att det stärker våra egna produkter, säger hon.

    Elloskatalogen har ersatts med en ”commercial look book” som kommer i brevlådan en gång i månaden. Det är i princip det enda som finns kvar från postorderverksamheten. Den jobbar Caroline med dagligen på ett eller annat sätt.
    – Jag ser över flödet och upplägget på varje sida och planerar samtidigt in var i shoppen vi behöver stilleben. Jag bestämmer också hur vi jobbar med sajten och dess shoppar så vi får samma uttryck i alla kanaler för en kampanj eller ett event.

    Älskar att jobba i studiomiljö
    Vid plåtning av stilleben och ibland andra plåtningar tar Caroline in en fotograf, men för det mesta jobbar hon i Ellos studio där hon stylar, matchar och plåtar produkter.
    – Jag är kreativt lagd och älskar att jobba i studiomiljö, det är det bästa. I snitt gör vi en plåtning med stilleben varannan vecka, ibland oftare. Jag passar också på att göra stilleben och extra material när jag är iväg på större uppdrag, som nyligen när jag var i Kapstaden. Man behöver ha lite split vision och vara väldigt påkopplad på jobbet, säger hon och skrattar.

    Bilderna läggs in i Ellos bildbank där hon ser till att de kategoriseras, blir godkända och tillgängliga för alla. Hon samarbetar med många i företaget och har en tät kommunikation om uttryck, bilder och sådant som rör hennes jobb som visual merchandiser.

    Så håller hon sig uppdaterad
    I hennes roll är det viktigt att hålla sig uppdaterad på trender och influenser och hinna göra ett kreativt omtag inför varje plåtning.
    – När man har mycket att göra är det lätt att köra vidare med något som blev bra senast och det är aldrig bra att hamna där som kreatör. Hur mycket jag än har att göra avsätter jag tid att bläddra i tidningar, surfa på konkurrenternas sajter eller ta en runda upp till vår sortimentavdelning där det alltid är något intressant på gång. Allt behöver inte vara nytt men man vill ändå få en ny ton och ibland kan det räcka med att man byter ut små detaljer i bilderna, säger hon.

    Började som skyltfönsterassistent
    Caroline fick jobb som skyltfönsterassistent på KappAhl efter gymnasiet. För att kunna ta nästa steg som visual merchandiser började hon läsa butikskommunikation på Handelsakademin i Göteborg. Under tiden blev hon erbjuden en tjänst på H&M. Där var hon i sex år innan hon blev frilansstylist inom mode och inredning.
    – Det var bra med en grund från stor butikskedja. Jag började som ansvarig för skyltningen på H&M i Nordstan som är den tredje största butiken i Sverige. Det var en ganska stor roll att kliva in i och det har format hela mitt sätt att jobba på som visual merchandiser.

    Snart lanserar Ellos en ny sajt och tanken är att Caroline ska kunna jobba alltmer som en visual merchandiser gör i en fysisk butik.
    – Än så länge är det så mycket som sker per automatik på sidorna. Framöver kommer tekniken göra det mer flexibelt och precis som jag hänger garderob i en butik ska jag enkelt kunna mixa och matcha kläder, skor och accessoarer i webbutiken. Det ser jag fram emot!

Utbildningsvägar

  • Inom handeln är det vanligt att företag har egna utbildningar eller hyr in andra företag för att utbilda sin personal. Om du inte har gått en utbildning som är inriktad handeln, kan du då komplettera din kompetens så att du får den kompetens som behövs.

  • Mycket av det som en Visual Merchandiser behöver kunna går att lära sig genom att arbeta i handeln. Det är inte ovanligt att någon som börjat som butikssäljare väljer att vidareutbilda sig till Visual Merchandiser.

Kompetensprofil

En visual merchandiser har en känsla för trender och visuella koncept i butiker och/eller digitalt. Vidare ska en Visual Merchandiser vara utvecklingsorienterad, ha analytisk och digital kompetens. Rollen kräver också att man är duktig på att kommunicera och samarbeta.
  • Analyskompetens handlar om att kunna ta in och bearbeta olika typer av data för att kunna dra slutsatser om verksamhetens styrkor och utmaningar. Du kan följa upp resultat historiskt för att kunna göra strategiska vägval framåt. Du kan dra slutsatser och välja väger som leder till bästa resultat för verksamheten.

  • Kommunikationskompetens handlar om att förmedla information och budskap så att andra förstår. Du kan anpassa sitt sätt utifrån ett kommunicera till olika mottagare, situationer och syfte. Anpassningen kan handla om vilka ord du väljer, vilket språk du kommunicerar på, vad du väljer att förmedla och hur du använder ditt kroppsspråk. Du kan också uttrycka dig på ett sätt som engagerar och du kan också argumentera för din ståndpunkt. Kommunikationskompetens kan också handla om att välja lämpliga medier och kanaler att kommunicera via.

  • Samarbetskompetens handlar om att kunna samarbeta med andra för att lösa en uppgift eller hjälpa en kund på bästa sätt. Du kan samarbeta med andra som tänker eller fungerar annorlunda än du gör. Samarbetskompetens kan både handla om samarbetet inom verksamheten men också med externa kunder och leverantörer.

  • Organiseringskompetens handlar om att utifrån givna krav på resultat, kunna planera och strukturera arbetet. Du kan planera och arbeta på ett systematiskt sätt och förmår skapa struktur, både för dig och andra. Du bidrar till ordning och reda, är duktig på att följa och utforma rutiner och instruktioner samt är uppmärksam på detaljer som bidrar till hög kvalitet och säkerhet. Organiseringskompetens innebär också att förmå arbeta disciplinerat och uthålligt över tid.

  • Digital kompetens handlar om att förstå digitaliseringens påverkan på handeln och på ett säkert och kritiskt sätt använda olika digitala verktyg som finns i verksamheten. Du kan snabbt orientera dig bland de digitala verktyg som används i verksamheten men också snabbt lära dig ny teknik och nya digitala system och verktyg som verksamheten väljer att ta in.